Kontakta
vår kundservice

kundservice@elverket.se

08-511 866 00

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Tveka inte att höra av dig till oss om du inte finner ett svar i listan.

Vanliga frågor & svar

  • Faktura & Betalning

    • På vilka sätt kan jag få min faktura hos er?

      Du kan välja mellan autogiro, e-faktura eller e-postfaktura.

       

    • Hur fungerar autogiro?

      Autogiro är en trygg och säker tjänst där din betalning görs automatiskt och du behöver inte oroa dig för att du ska glömma eller på annat sätt missa att betala din elräkning. Betalningen utförs alltid på rätt dag. Det enda du måste göra är att ansöka om autogiro och se till är att pengarna finnas på kontot dagen autogirot dras. Om pengarna inte finns försöker vi dra pengarna från ditt konto de tre efterföljande vardagarna. Efter det uteblir din betalning och en påminnelse kommer skickas hem till dig.

    • Hur ansöker jag om autogiro?

      Du som har e-legitimation ansöker enklast om autogiro direkt via denna länk. Betalarnummer är ditt personnummer. Observera att om medgivandet lämnas av en annan person än den som står som kund hos oss, måste kundnummer anges som betalarnummer. Ditt kundnummer framgår av din faktura.

      Saknar du e-legitimation kan du ladda ner blankett för autogiroanmälan här. Skicka sedan in utskriven blankett till oss.

    • Kan det vara olika personer som står på avtalet och autogirot?

      Ja, det kan vara olika personer, men då måste kundnummer anges som betalarnummer. Kundnumret framgår av fakturan.

    • Hur gör jag med mitt autogiro vid byte av bank?

      Du makulerar själv ditt autogiro i din gamla internetbank och lämnar sedan in en ny ansökan om autogiro via din nya bank.

    • Hur fungerar e-faktura?

      E-fakturan kommer direkt in till din internetbank med alla långa nummer redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att godkänna fakturan innan sista betalningsdatum.

    • Hur ansöker jag om e-faktura?

      Du ansöker om e-faktura via din internetbank. Oavsett om du är kund hos Elverket Vallentuna Elnät AB (nätbolag) eller Elverket Vallentuna El AB (elbolag) söker du efter Elverket Vallentuna/Billogram AB.  All fakturering sköts av Elverket Vallentuna Elnät via Billogram. I ansökan anger du ditt kundnummer hos oss.

    • Hur går jag till väga om jag byter bank och har e-faktura?

      Du avanmäler din e-faktura i din befintliga internetbank och gör sedan en ny anmälan av e-faktura hos din nya bank.

    • Betalar jag fakturaavgift med e-faktura?

      Nej. E-faktura har inte faktura- eller aviseringsavgift.

    • Måste det vara samma namn på avtalet som på e-fakturan?

      Den som har internetbank kan anmäla e-faktura även om någon annan står för abonnemanget hos oss. Det är då viktigt att ange personnumret till den person som står på abonnemanget idag.

    • Jag kan inte läsa min e-faktura, vad kan det bero på?

      Vid problem att öppna eller läsa din e-faktura kan det bero på att du saknar behörig programvara för att läsa pdf-filer. Adobe Reader är ett exempel på sådant verktyg.

      Det kan även vara din brandvägg som blockerar e-fakturan från att öppnas. Då behöver du häva blockeringen genom att klicka på varningstexten och välja det alternativ som låter dig öppna filen.

    • Kan jag avsluta min e-faktura?

      Ja. Du avslutar din e-faktura i din internetbank.

    • Hur fungerar e-postfaktura?

      Din faktura skickas till den e-postadress som du har angett till oss. Detta är ett miljövänligt alternativ och du väljer själv på vilket sätt du sedan betalar in fakturan till oss. Vill du anmäla e-postfaktura? Klicka här >>

    • Min granne har lägre förbrukning trots att vi har lika stora hus. Vad beror det på?

      Det är många olika faktorer som kan påverka din elförbrukning. Några av dem är:

      •   Hur varmt du har i din fastighet

      •   Hur väl ditt hus är isolerat

      •   Hur energisnåla dina vitvaror är

      •   Om frysen är avfrostad

      •   Hur ofta familjemedlemmar badar eller duschar

      •   Om extra värme-element används

      •   Om bastu eller pool finns

      •   Antalet familjemedlemmar

  • Flytt & ägarbyte

    • Hur byter jag ägare på mitt elavtal?

      Ta då kontakt med vår kundservice så ordnar vi det!

    • Kan jag ta med mitt elavtal vid flytt?

      När du flyttar behöver du först teckna ett nytt elnätsavtal för elnätet där din nya bostad ligger. När du har tecknat ett nytt nätavtal för din nya adress behöver du be om:

      – anläggnings-ID
      – nätområdeskod.

      När du har fått den informationen kan du enkelt flytta över ditt befintliga elavtal till din nya adress. Flytta ditt elavtal här

       

    • När behöver jag senast anmäla flytten?

      Vi behöver din anmälan senast 5 arbetsdagar innan flytten.

    • Vad är skillnaden mellan ett elhandelsavtal och ett elnätsavtal?

      Elnätsavtalet berör den el som finns i ledningarna som går ut till din bostad. Beroende på var du bor finns det olika lokala elnätsägare. I Vallentuna kommun är det Elverket Vallentuna Elnät AB. Elhandelsavtalet berör den el som kommer ut ur ditt eluttag – den el du faktiskt förbrukar. Det är ditt elhandelsavtal som du kan flytta.

    • Kan jag flytta mitt elhandelsavtal från en bostadsrätt till en hyresrätt?

      Ska du flytta till en hyresrätt får man i vissa fall ett elhandelsavtal som ingår i hyran. Ta reda på om din nya hyresgästförening har ett sådant avtal för din hyresrätt. I så fall behöver du avsluta ditt elavtal hos oss. Om hyresrätten endast har elnätsavtal kan du flytta ditt elhandelsavtal hos oss som vanligt!

    • Vad händer om jag har en överlappande period vid flyttandet?

      Om ni vill ha el i både gamla och nya bostaden under er flyttperiod så behöver ni bara kontakta kundservice. Då ser vi till att ni har el på båda ställena så länge ni behöver!

  • Elavtal & elpriser

    • Hur beräknas det rörliga elpriset?

      Vi debiterar vårt rörliga elpris utifrån den officiella uträkning som Svenska Kraftnät (SvK) gör.

    • Var hittar jag Elverkets avtalspriser?

      Våra elpriser varierar efter marknadens prissvängningar. Läs mer om våra elavtal och räkna ut vad din elkostnad blir beroende på ditt boende.

  • Elnät

    • Vilken storlek på elsäkring behöver jag ha till min bostad?

      Kontakta behörig elinstallatör för hjälp med att se över din elanläggning och kapacitet på elsäkringen för ditt boende. Installatören kan utöka eller minska elsäkringens storlek och därefter informera Elverket om förändringen via en så kallad färdiganmälan.

    • Kan jag få ersättning eller skadestånd vid strömavbrott?

      Du kan bli berättigad ersättning eller skadestånd efter ett strömavbrott. Ersättningsnivån baseras på ett antal bedömningsområden. Vilka tillfällen och hur mycket du har rätt att få i avbrottsersättning kan du läsa mer om under driftinformation och på elrådgivningsbyråns hemsida.

      Driftstörningar avslutade

    • Hur gör jag med elnätsavtalet när jag ska flytta?

      Ska du flytta från eller inom Vallentuna gör du din flyttanmälan/ägarbyte av ditt elnätsavtal här.

    • Hur avslutar jag min elnätsanslutning?

      Om du vill säga upp din elnätsanslutning, monterar vi ned din elmätare och ledningen fram till mätaren. Om anläggningen ska anslutas igen någon gång i framtiden, måste en ny elnätsanslutningsavgift betalas. Observera att detta inte har någonting med vanlig flytt/ägarbyte att göra.

      Du hittar blankett för att permanent nedmontering av din elnätsanslutning här:
      Ifylld och underskriven blankett skickas till:
      Elverket Vallentuna Elnät AB
      Box 36
      186 21 Vallentuna

    • Hur ska jag gå tillväga om jag ska fälla träd eller gräva nära en elledning?

      Vi ger dig goda råd inför din trädfällning eller grävning. Vid behov kan vi även finnas med på plats när du planerar att utföra arbetet. Läs mer om trädfällning och grävning under elnät och kontakta oss innan arbetet utförs så vi kan säkerställa att allt går rätt till.

    • Hur gör jag med elmätaren om jag ska resa bort en längre tid?

      Stäng inte av din huvudströmbrytare när du reser bort, det kan medföra att du faktureras felaktigt när vi inte får kontakt med mätaren. Vill du stänga av en huvudströmbrytare måste det ske med en brytare som sitter efter din elmätare. Har du ingen sådan brytare måste den monteras av en behörig elinstallatör.

    • Hur fungerar min elmätare?

      Din elmätare räknar hur hög elförbrukning du har. Vart din elmätare sitter beror dels på hur du bor och hur gammal din bostad är, bland annat kan den vara placerad i källaren, vid din elcentral eller i ett elmätarskåp på din fasad. Vilken modell du har installerad kan du se på elmätaren. Här finner du manual för två av våra vanligaste modellerna.

      Användarmanual E120LiMe 2015

      Användarmanual E550

    • Jag misstänker att det är fel på min elmätare. Kan ni kontrollera den?

      Enligt de allmänna avtalsvillkoren har du rätt att få din elmätare kontrollerad av ditt nätföretag eller oberoende part. Kostnaden för denna kontroll står nätföretaget för om det visar sig att din elmätare visar fel enligt normen +/- 5 procent. Elverket erbjuder kontroll utförd av oberoende part till en kostnad av 4 000 kronor inklusive moms. Om din elmätare däremot ligger inom normen får du själv stå för denna kostnad.

      Önskar du en kontroll? Fyll i och skicka in blanketten kontroll av elmätare till Elverket Vallentuna Elnät AB, Box 36, 186 21 Vallentuna eller kontakta vår kundservice på 08-511 866 00 så hjälper vi dig.

    • Hur går det med min nyanslutning?

      För att vi ska utföra en nyanslutning krävs att anslutningsfakturan är betald och att en färdiganmälan är inskickad till oss av din elinstallatör. Om fakturan är betald innan färdiganmälan är inskickad påbörjar vi det arbete vi kan utföra i förväg. När färdiganmälan är oss tillhanda avslutar vi anslutningen med att dra kabel på din fastighet, monterar elmätaren och kopplar in anslutningen.

    • Hur gör jag för att få en elanslutning till min nybyggda bostad?

      Det vanligaste vid nyproduktion är att du köper ett såkallat ”nyckelfärdigt” hus. Då brukar husbyggaren sköta all dialog med Elverket, inklusive kostnaderna för anslutningen. Det enda du som privatperson behöver tänka på är att skaffa ett elnätsavtal med Elverket Vallentuna Elnät AB.

      Om du själv bygger din bostad behöver du kontakta en behörig elinstallatör. Elinstallatören skapar en föranmälan till oss utifrån dina önskemål. I föranmälan ska det bland annat framgå önskad säkringsstorlek, fastighetsbeteckning och mätarplacering på en karta. Det går bra med både handritad skiss och bygglovsritning. Utifrån din föranmälan kan vi göra en bedömning av vilka inkopplingsmöjligheter som finns och en uppskattad kostnadsbedömning.

    • Hur lång tid tar en nyanslutning?

      Det går inte att säga generellt hur lång tid det tar för att koppla in en nyanslutning. Det är flera faktorer som påverkar vilken tid som krävs innan din fastighet är ansluten till Vallentunas elnät.

      Några av de faktorer som påverkar tidsplanen är:
      – Hur långt det är till närmste inkopplingspunkt där vi kan ansluta.
      – Vilka markförhållanden som råder fram till fastigheten. Om det är Trafikverkets vägområde kan handläggningstid hos dem vara flera månader.
      – Hur snabbt angränsande fastighetsägare godkänner att vi drar ledningar över deras mark.

       

    • Vad kostar det att nyansluta mitt hus eller min fastighet?

      Vad en nyanslutning kostar beräknas utifrån avståndet mellan din anslutningspunkt och vår närmaste uttagspunkt, det vill säga där det finns kapacitet och möjlighet att ansluta. Det innebär att en stolpe med en luftledning eller ett kabelskåp i närheten av er fastighet inte behöver vara närmaste uttagspunkt. Kostnaden påverkas också av vilken kapacitet eller säkring du önskar.

      Lägsta inkopplingsavgiften är 27 625:- (max 25 A och 200 m från närmaste inkopplingspunkt). Se hela kostnadstabellen.

    • Jag har fått en anslutningsfaktura, varför?

      För att få en anslutningsfaktura har du antingen begärt en säkringsändring till en befintlig anläggning eller en nyanslutning till en ny anläggning.

      Om du ”säkrar upp” från en lägre säkringsstorlek till en högre medförs en kostnad. Kostnaden utgår ifrån våra avgifter för nyanslutning. Minsta beloppet du betalar är skillnaden i anslutningsavgiften mellan de två säkringsstorlekarna du byter emellan. Maximalt ligger kostnaden på samma belopp som en nyanslutning för din nya säkringsstorlek.

    • Vad betalar jag för i min anslutningsavgift/säkringsändringsavgift?

      Att ansluta en fastighet till elnätet medför en hel del kostnader. Förutom kostnader för material och grävningsarbetet krävs bland annat avtal och tillstånd för din anslutning. Energimarknadsinspektionen (EI) har tagit fram riktlinjer för beräkning av anslutningsavgifter upp till och med 25 A som baseras på olika zoner. Det innebär t.ex att alla anslutningar mellan 0-200 meter betalar samma avgift.

    • Vad är en nyanslutning?

      En nyanslutning krävs första gången en fastighet ska kopplas in på den lokala nätägarens elnät. Vid en nyanslutning dras ledningar mellan närmaste uttagspunkt till den enskilda fastigheten och en mätare installeras. En nyanslutning krävs inte vid ägarbyte av fastigheten utan är en engångskostnad.

  • Belysning

    • Hur anmäler jag en trasig gatulampa?

      Felanmälan av trasiga gatulampor sker sedan 10 januari 2017 till Vallentuna kommun. Från och med 1 juli 2017 övertar Bogfelts Installation & Entreprenad AB underhållet för Vallentuna kommuns belysning. Påbörjade ärenden kommer avslutas av Elverket Entreprenad.

Kontakta oss gärna

Vi hjälper dig att teckna nytt abonnemang och besvarar frågor angående ditt elavtal.

Telefon: 08- 511 866 00
E-post: kundservice@elverket.se